tisdag 10 januari 2012

Malmö kör på medan Lund står kvar i cykelstället

Bilden är från Sydsvenskan 2012-01-10.
Den första riktiga snön föll igår i norra Skåne, men fortfarande är det bra cykelväder här i södern. Mulet med inslag av sol med bar, torr mark bäddar för en bra start på cykelpendlaråret.


Förra veckan skrev jag lite om ett möte jag varit på och fått lite info från Trafikverket om en förstudie av den kommande supercykelvägen mellan Malmö och Lund. Idag uppmärksammar även Sydsvenskan detta på ett helt uppslag i pappersutgåvan och även en del på nätet. Här berättar man om tanken kring att dra cykelvägen i samband med utbyggnaden av södra stambanan och även om alternativet att behålla den befintliga cykelvägen.


Ytterligare en sak som Sydsvenskan tar upp är i vilken fas de olika kommunerna är i. Vad det gäller Burlöv och Staffanstorp så vet man nog inte riktigt vad jag förstår, utan Malmö och Lund är ju de som driver på, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att de är de stora kommunerna. Malmö har satt igång bra och anslagit 29 miljoner till projektet mellan 2012 - 2018. Dessutom finns det en lista på förbättringar som man kommer prioritera  i Malmö för att kunna ta emot en inkommande supercykelväg på ett bra sätt. På denna lista står bl.a. upphöjda korsningar på cykelbana längs Kungsgatan, vindskydd vid Sege trafikplats och rastplats vid Värnhemstorget med pump och lite verktyg. 


Tyvärr finns varken lista på åtgärder eller pengar anslagna i Lund, men det kommer säkerligen snart. Enligt tekniska nämndens ordförande, Ronny Johannessen (M), väntar man på ett ställningstagande från Burlöv, Staffanstorp och Trafikverket. I Lund är man positiva till att ha en bra cykelväg mellan Malmö och Lund, så  planeringen bör väl komma igång inom kort. 


I anslutning till artikeln finns också lite om en av cykelsuperstierna i Köpenhamn där hela 36 000 cyklister passerar varje dag. Som många vet är Köpenhamn lite av ett cykelmecka och man ser på många sätt att man tänker cykling. Det är inte alltid de stora satsningarna som är avgörande om det är bra att cykla eller inte, alla kan asfaltera en cykelbana. Det är ofta de små detaljerna som skiljer de bra cykelbanorna från de mindre bra. Man skriver t.ex. 


"Vid rödljuset finns en stång att hålla i och en fotplatta. ”Hej cyklist hvil foden her”, står det. Man kan alltså sitta kvar på cykeln. Någon som sett något liknande i Sverige?"


En detalj. Men frågan är lätt att svara på, man har sett fotstöden i Malmö, inte skylten, men räcket. Kanske är det den lilla skylten som är detaljen som gör Köpenhamn så mycket bättre än Malmö?

4 kommentarer:

  1. Visst verkar det lite märkligt att en reporter som skriver om cykling i en Malmötidning inte har sett de cykelräcken som finns på flera ställen i centrala Malmö?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är faktiskt rätt märkligt. Det var det första jag reagerade på när jag läste artikeln.

    SvaraRadera
  3. Hej Marcus!

    Jag funderar på att börja cykelpendla och jag undrar lite vad för cykel som behövs. Givetvis så går det ju med vilken cykel som helst men om man vill ta sig fram i relativt bra fart. Vad har du för cykel och har du några tips om jag ska köpa en?

    Tack på förhand!
    /Patrik

    SvaraRadera
  4. Hej Patrik.

    Va kul att du funderar på att börja cykelpendla. Börjar du och ger dig själv en chans att komma igång med det kommer du inte vända tillbaka. Det blir som ett gift och dessutom inser man hur fruktansvärt smidigt det är och hur bra man mår.

    När det gäller utrustning är det väldigt individuellt. Jag har sett allt från oväxlade cyklar till dyra racers mellan Malmö och Lund. Kläder varierar också, men de flesta som cyklar lite längre har någon form av träningskläder med ombyte i en väska.

    När det gäller köp av cykel är det en sak som är viktigare än allt annat. Prova lite olika och se vad som känns bäst. Själv gillar jag många växlar för att ha mindre steg mellan stegen, samtidigt som det innebär mycket mer underhåll.

    Jag skrev ett inlägg i juni 2010 som någon typ av lathund för en cykelpendlare. Nu när jag läser igenom det så märker jag att mitt tänkande kring cykling utvecklats lite, men i stora drag funkar den rätt bra som någon slags inspiration och utgångspunkt. http://malmolundpacykel.blogspot.com/2010/06/att-cykla-mellan-malmo-och-lund.html

    Hoppas du blev lite klokare, annars är det bara att fråga på igen. Det är en hel del cykelpendlare bland mina läsare, så kanske det är någon till som har något att tillägga?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails