söndag 2 oktober 2011

Vältalat om säkerhetsknarkande.

Ni som har följt mitt skrivande genom åren och även diskuterat frågor med mig på mail eller över en kopp kaffe, vet att jag har extremt svårt för vårt samhälles säkerhetsknarkande. Vi är så oerhört rädda för allting, vilket gör att vi kommer på säkerhetsanordningar som gör det otroligt klumpigt och onaturligt att leva, må det vara allt från löparskor till datorsäkerhet.

En av de största cykelförespråkarna i världen är Mikael Coville-Andersen. Han skapade och driver Copenhagenize.se och rörelsen Cycle Chic. I ett TED-talk kommer han på banan med detta absurda behov av upplevd säkerhet på ett mycket bra sätt. Givetvis är cykeln en nyckelfaktor och som vanligt en fantastisk metafor för livet i stort.

Nu ska ni inte tro att jag inte gillar att vara säker. Det är inte det jag säger. "Upplevd trygghet är verklig trygghet", som vissa säger, och det är viktigt att alla i samhället känner sig trygga i sin närmiljö, men ibland går det till överdrift. Jag vet också att många undrar om jag slagit huvudet för många gånger när jag säger att jag inte odelat är för cykelhjälm, men i videon får ni anledningen till denna inställning. Jag har själv hjälm då och då, så jag säger inte att folk inte ska ha det, bara att man inte helt okritiskt ska sätta frigolithatten på knoppen.

Håll tillgodo:


2 kommentarer:

  1. Jag älskar att titta på den här videon och höra Michales påhopp på vårt överdrivna behov av säkerhetsattiraljer.Säkerheten sitter lika mycket på insidan av huvudet, beteendet, kunskap om trafik och träning att visats i trafik, infrastruktur, samspelet, kommunikation och ögonkontakten med andra men allt detta tystas ner för om människor får för sig att börja se sig om i trafiken så säljs ju inga säkerhetsprodukter. Fear is big business. Så sant.
    Kan vi inte bjuda över honom till Malmö?

    SvaraRadera
  2. Tack för kommnetaren Anonym.

    Jag tänker ungefär som dig när det gäller det här. Men lite mer användning av vårt huvud så behöver man inte så mycket pinaler. Jag har haft tanken att bjuda över Mikael, men det har aldrig funnits tid och tillfälle, men det kommer säkerligen.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails