onsdag 26 oktober 2011

Seminarie om hyrcykelsystem

Hyrcykelsystem i Paris.
I morgon kommer Öresund som cykelregion ha ett heldagsseminarie i Helsingborg som handlar om hyrcykelsystem. Som jag har förstått det vill man ha hyrcykelsystem på flera platser i Skåne för att knyta ihop kollektivtrafik och cykeltrafik på ett bättre sätt. Det ska bli intressant att höra hur man tänker och framförallt att lyssna på de personer som gjort resan innan oss och jag pratar då givetvis om holländare, tyskar och danskar. Det kommer också en del andra intressanta föredragshållare som t.ex. Jonas Martinsson från företaget Thinktrain som jag träffade på seminariet i våras som handlade om cykelparkeringar. På Thinktrain har man bra och kul idéer om hur man ska kunna knyta samman all kollektivtrafik på ett vettigt sätt, allt från att åka buss och tåg till att parkera cykeln; allt med ett och samma kort. TÄNK om vi hade kunnat få ett nationellt kollektivtrafikkort som hade funkat oavsett om man är i Malmö, Göteborg, Stockholm eller Umeå.


Nåväl. Förra gången var jag de enda bloggaren och cyklisten där (gissar dock att många de andra också cyklar) och jag märkte att de som planerar för cykling, inte alltid har samma tankar som er läsare och alla andra jag får input ifrån.

Så… Jag lyssnar gärna på era funderingar kring hyrcykelsystem. Jag kommer också försöka Twittra från seminariet så gott jag kan.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails