måndag 29 augusti 2011

Snabbcykelstråk i Malmö och Lund


Det är inte mycket aktivitet här för tillfället. Man kan väl säga att livet hinner ifatt ibland och förutsättningarna ändras. Dels har jag nyligen blivit tvåbarnspappa, vilken tar upp mycket av min tid och dels har jag fått nytt jobb som kommer sluka väldigt mycket av min tid. Den lilla tid som finns kvar har jag valt att prioritera bloggen på Sydsvenskan, mycket för att jag där når ut till en större publik. Helt död kommer denna blogg dock inte vara. När det kommer upp mer ”cykel-nördiga” saker och mer konkreta infrastrukturprojekt så kommer det vara här jag skriver. Det passar ofta inte den stora massan som läser, utan mer den läsarkrets jag har här.

För tillfället går jag i tankar på hur man skulle kunna göra Malmö och Lund till riktigt bra cykelstäder. De båda har ju som bekant norpat första och andra plats i listan över Sveriges bästa cykelstäder, men de ligger fortfarande ljusår efter de bästa städerna i Europa och resten av världen. En annan anledning till detta är att jag fått lite förfrågningar från bl.a. politiker om hur man skulle kunna göra och hur man bör tänka om man skulle skapa ett riktigt bra cykelnät i Malmö och Lund (och även mellan städerna för den delen). Frågor som t.ex. vilken hastighet man bör anpassa ”snabbstråk” inne i städerna till. Om jag inte missminner mig är våra cykelbanor i Malmö och Lund anpassade för en hastighet på 15 km/h (rätta mig här om jag har fel). När jag slängde ut den frågan på Twitter blev svaren 20 – 25 km/h , med 25m/h i topp. Vad säger ni som läser här på bloggen? Vilken hastighet skulle ”snabbstråk” vara anpassade till? Vi pratar då om att göra breda cykelbanor där det skulle vara förbjudet att gå och som skulle premieras vid t.ex. en korsning med bilar.

Snabbstråk som dessa är inte på något sätt nytt. Jag fick några bilder av Christian som skriver bloggen ”Cykla i Malmö” där företaget Testbedstudio har tagit fram några förslag, som dessutom har väldigt bra namn. Dessutom har Christian tagit sig lite tid att rita upp hur man skulle kunna binda ihop Malmös cykelbanor på ett bra sätt. För min del tror jag på breda cykelbanor utan en massa 90-gradssvängar, inga korsningar eller utfarter med skymd sikt, inga fotgängare, bra skyltning och kanske även färgbenämningar på de olika rutterna. Färgad asfalt är jag också en stor fan av, inte målad asfalt, utan färgad.

Förslag på snabbcykelstråk av Testbedstudio.

Chritians förslag på sammanhängade cykelnät.

Vad är det mer för saker ni skulle vilja se på sådana ”snabbstråk”?

Cykla lugnt!

6 kommentarer:

  1. Helt rätt, det måste gå att färdas lite fortare än 20-25 km/h i snitt (även i stan) om cykeln ska vara ett konkurrenskraftigt transportmedel. Bredare cykelbanor med bättre linjeföring (inga 90-gradare eller onödiga chikaner) och kanske ett införande av huvudled & väjningsplikt även på cykelbanor? Kanske större, riktiga rondeller i vältrafikerade korsningar?

    Brukar likna cykeltrafiken med att köra bil på gator med högerregeln i varenda korsning. Funkar ju bra när man inte är så många, men sen...

    SvaraRadera
  2. Håller med NLC. Riktiga cykelvägar (inte cykelbanor) ska vara dimensionerade för 30 km/h. Det ska finnas huvudleder med väjningsplikt för korsande cykeltrafik och företräde vid obevakad korsning med biltrafik. Riktiga rondeller och inte dessa små låtsasrondeller som bara är en pinne i gatan.

    Mopedtrafik bör också förbjudas på alla cykelbanor/vägar. Motorfordon hör inte hemma bland cyklar även om de bara går i 30 km/h.

    Angående mitt förslag till sammanhängande cykelnät så är det ett minimiförslag. Detta är det minsta Malmö stad bör göra för att förbättra cykelvägnätet i staden. Egentligen behövs det större insatser men det här är en bra början.
    Något som brådskar är Ribersborgsstråket som håller på att slarvas bort. Här finns en unik möjlighet att göra ett bilfritt sammanhängande cykelstråk rakt igenom Malmö som skulle kunna kopplas ihop med en Öresundsled. Istället håller Malmö stad på att bygga bostäder och göra strandpromenad av det hela. Tyvärr saknas ett helhetsperspektiv och insikt om att cykeln är mer än en leksak eller något man tar på söndagsutflykten för att dricka kaffe vid brofästet.

    SvaraRadera
  3. I Malmö är det svårt att färdas i "mittemellan-hastighet" 20-40 km/h eftersom man blir fartdåre på cykelbanorna och bromskloss på motorlederna. Möjlighet att färdas tryggt och bekvämt i dessa hastigheter är vad snabbstråken bör erbjuda.

    Vad som är viktigt med snabbstråken är att de byggs så att transportsystemet totalt sett blir lugnare. Långsamma trafikanter ska inte lockas att färdas snabbare, men gärna tvärt om: Snabba trafikanter ska lockas till att färdas långsammare. Med andra ord ska gångtrafikanter inte börja cykla. Däremot får bilförare gärna byta till elmoped eller velomobil.

    Beträffande de två förslagen gillar jag båda. Cykla i Malmös förslag ser ut att vara mer sammanhängande och har bättre förbindelser ut ur staden.

    Nobelvägen bör vara med som snabbstråk eftersom det inte finns några bra alternativ när man ska söderut från Kirseberg.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att runt 30 km/h är en lämplig hastighet att sträva efter att man ska kunna hålla. Sen är det bättre att man gör något än ingenting alls. Även om inte cykelvägarna blir 4 meter breda och får företräde mot all korsande trafik så finns det otroligt mycket att göra för att öka framkomligheten. Jag tycker att en bra start är att identifiera ett bra nätverk att börja arbeta på allvar med så som i förslagen ovan.

    I Lund finns redan prioriterade cykelleder:

    http://www.lund.se/Global/F%C3%B6rvaltningar/Tekniska%20f%C3%B6rvaltningen/Gatu-och%20trafikkontoret/Cykelkartan/cykelkartaLiten.htm?epslanguage=sv

    vilket ju är bra. Tyvärr är de inte på något vis lämpliga för hög fart och i även i övrigt ganska usla. Jag tycker att detta är en viktig fråga att driva. Det går att förbättra oerhört mycket utan att det innebär stora ingrepp och höga kostnader.

    mvh

    olof

    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    SvaraRadera
  5. Jag antar att planerad topphastighet kommer att bli avgörande för vägbredd, hur skarpa kurvorna blir och acceptabla nivåskillnade på vägen.
    I så fall är det viktigt att inte planera för en topphastighet som blir för låg senare - att planera om en väg som redan är bygg är både svårt och dyrt.
    På vanlig cykel i dagsläget snittar jag ofta över 25 km/t. På liggcykel är jag ofta uppe i 40 km/t, och skaffar man velomobil är inte 50 km/h något problem alls.
    Om utvecklingen går mot allt mer cyklande så är det inte alls omöjligt att velomobiler blir vardagsmat på våra gator om 10-20 år, ifall vägnätet är utbyggt så att det blir meningsfullt med så snabba pedalfordon.
    Samtidigt finns det ju en säkerhetsaspekt på höga hastigheter inne i staden, därför tycker jag att cykelvägarna bör dimensioneras så att man kan hålla samma hastighet på dessa som den tillåtna på närliggande bilväg, oavsett om det är 30, 40 eller 50.

    SvaraRadera
  6. Det är ingen kärnfysik det handlar om. Det är bara sunt förnuft. Alla stora gator i staden ska ha egna cykelfält, snabbaste vägen mellan punkt A och B som det alltid har varit för bilar. Gör högersvängar mot rödljus lagliga. Hur allt detta fungerar i praktiken finn 30 min från Malmö C, otroligt. Hur fan kan vi då vara så dåliga?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails