måndag 2 maj 2011

Pictogram för att umgås väl.

Idag var det sol och sex grader när jag hoppade upp på sadeln med Lund som mål. Det var en riktigt trevlig tur, dock med en brutal motvind. Det är bara att hålla tummarna för att vinden inte vänder tills man ska hem.

Det har blivit en hel del skrivande om supercykelvägen mellan Malmö och Lund den sista tiden, vilket kanske inte är så konstigt. Dock händer det ju mer än så! Jag har tidigare skrivit om projektet Öresund som cykelregion, som är ett samarbete mellan ett antal kommuner i Sverige och Danmark för att göra Öresundsregionen till den bästa cykelregionen i världen. Ett schysst mål, det gillar vi! Jag har inte egentligen inte hört och sett så mycket från detta projekt tidigare, antingen beror det på att jag inte titta tillräckligt noga, eller så beror det helt enkelt på att de jobbar på lite inkognito så att deras namn inte syns på åtgärderna, eller så har det inte hänt så mycket hittills. Jag vet inte så noga, men en sak vet jag och det är att det kommer hända saker nu!

Det kommer komma en kampanj i fyra skånska städer för att öka medvetenheten om vilka regler som gäller för cyklister och för att skapa ett bättre trafikklimat. Det är definitivt något som behövs, inte bara mellan trafikslagen som cykel och bil, utan även cyklister emellan. Generellt är det ganska dåligt på gatorna vad det gäller att räcka ut handen när man svänger, stanna vid stopp och lämna företräde när man cyklar ut på en gata, även om detta verkar bli bättre med antalet cyklister. Folk förstår väl poängen med att visa var man ska när cykelbanan börjar fyllas på.

Nåväl. Kampanjen går ut på att regionen, som ju ska bli världens bästa cykelregion, också ska ha världen bästa cyklister. Det låter helt klart som en bra tanke. Kampanjen kommer gå av stapeln i Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad. En liknande kampanj gjordes i Köpenhamn för ett tag sedan (som jag för mitt liv inte kan hitta en länk till) och det verkade slå väl ut. I kampanjen ingår ett gäng skyltar som har tagits fram med inspiration från japanska pictogram, det vill säga enkla och väldigt informativa bilder. Jag har fått tillåtelse att ge ett litet smakprov på skyltarna här på bloggen och det är det ni ser här nedanför. Enligt mig, toksnyggt!



Invigningen i Malmö kommer, om jag inte har helt fel för mig, vara den 9 maj. Var? Det får jag nog återkomma med, men håll ögonen öppna!

1 kommentar:

  1. Är det bara jag som blir förvirrad av vad som är höger och vänster på en siluettprofil?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails