tisdag 10 maj 2011

MLPC bjuder in till ett kostnadsfritt cykelseminarium för cyklister den 30/5

Jag har skrivit mycket om supercykelvägen mellan Malmö och Lund här, mycket för att jag har pratat med många inblandade och varit med mycket på lite olika hörn. Det jag tycker är väldigt roligt är att känna hur otroligt villiga politiker och trafikplanerare är att lyssna på oss cyklisternas och våra åsikt, tankar och reflektioner. Detta har föranlett följande.

Den 30/5 kl. 18 – 20, på Helix i Malmö, kommer jag anordna ett seminarium för alla cyklister och andra som är intresserade av cykelfrågor! Syftet med seminariet är att ta fram en sträckning på supercykelvägen som är ”cyklisternas”. Tanken är också att vi cyklister ska kunna diskutera vad vill skulle vilja se i anslutning till en supercykelväg, så som luftpumpar, vindskydd, kaffeautomater, bredd, antal filer, belysning etcetera.

Glädjande nog kommer du som cyklist få möjligheten att träffa politiker och trafikplanerare för att prata cykling och i skrivandets stund är det klart bl.a. Karin Svensson Smith (2:e vice ordförande i Tekniska nämnden Lunds kommun, mp), Karolina Skog (kommunalråd för framtidens trafik i Malmö, mp) och Anders Söderberg (trafikplanerare, gatu- och trafikkontoret, Lunds kommun) kommer.

Så, om du vill vara med och göra din röst hörd på riktigt när det gäller projektet kring supercykelvägen mellan Malmö och Lund tycker jag att du ska anmäla dig till mig på mail joreduff(at)gmail(dot)com. Seminariet är kostnadsfritt och det kommer bjudas på en enkel fika. Sista anmälningsdag är onsdagen den 25/5.


Jag vill också tacka Öresund som cykelregion som låter mig vara i deras lokaler och finansierar detta och fikan. Jag vill också passa på att tacka Trivector AB och T-kartor för att i ett initialt läge vara villiga att finansiera detta seminarie.

Schema kommer inom kort här på bloggen!

5 kommentarer:

  1. Hoppas några malmöpolitiker också kan komma..

    SvaraRadera
  2. Karolina Skog är ju från Malmö. kommunalråd för framtidens trafik dessutom!

    SvaraRadera
  3. Kaffeautomat halvvägs på morgonpendlingen har min röst!!

    SvaraRadera
  4. Hehe. Kaffeautomat rockar. Kom den 30:e och berätta detta vettja.

    SvaraRadera
  5. Kristjan Tjörvason8 juli 2011 kl. 21:01

    Om det läggs två parallella rör med en vid diameter kan cyklisterna slippa regn och vintertid snöproblem.
    Med rör finns det också möjlighet att på enkelt sätt lyfta cykelvägen över t ex sänkor i marken eller där nedsänkta tvärgående vägar finns, att enkelt lägga rören över.
    Rören som har enkelriktad trafik, bör lämpligen ha fönster.
    Eventuellt vore det lämpligt med tillgång till telefon någonstans mitt på vägen.
    Med bra belysning, som tänds automatiskt när en cyklist närmar sig slipper cyklisten eventuella belysningsproblem.
    På något sätt vore det bra om det gick att hindra att djur hamnade in i rören.
    Möjligen med hjälp av högfrekvent ljud (>20000 Hz).

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails