fredag 13 maj 2011

Internationellt cykelseminarium på Arenan i Malmö.

Igår var jag på ett internationellt seminarium på Arenan i Malmö. Seminariet hette ”Hur skapar vi världens bästa cykelparkering och anordnades av projektet Öresund som cykelregion. Det var 130 deltagare från olika länder i Europa. Man kan tycka att det är ett ganska smalt ämne, cykelparkeringar, och det är det ju givetvis också, men en ack så viktig komponent för att kunna bygga ett samhälle som verkligen premierar cykling. Om folk börjar cykla men inte har någonstans att göra av cykeln kommer folk sluta cykla igen och/eller så kommer vi ha cyklar stående överallt i staden.

Förmiddagen inleddes av Karolina Skog (trafikkommunalråd i Malmö) och Mats Persson (kollektivtrafiknämndens ordförande) och därefter fick vi höra om cykelparkeringar i Köpenhamn, Berlin, Groningen och till sist om tankar kring cykelparkeringar längs gågatan i Malmö. Det är kul att se vilka lösningar som finns och vad olika de är. Berlin resonerar typiskt tyskt (för att generalisera och ta vara på fördomarna), det ska vara en sort över hela staden, ett enkelt räcke att luta cykeln mot och som man kan låsa fast cykeln i. Dessa finns överallt där det finns möjlighet. I Holland är man mer av åsikten att det finns olika behov och har en hel ocean med lösningar. Dock är det grymt att se parkeringsgaragen de har i Groningen (Stadsbalkon), helt vansinnigt mycket cyklar och otroligt smart integrerat.
Efter lunch blev det en guidad tur i cykelgaraget vid Hyllie station. Jag måste säga att det är riktigt fint. Plats för nästan 1000 cyklar, bemannat alla dagar i veckan hela dagarna, ett rum där man kan spola av och mecka med cykeln där det finns verktyg, upphängningsstativ, punkteringskit etcetera. Det finns ett rum där man kan sitta ner och hämta andan (här finns en massa foto på väggen och till min fasa en bild på en viss bloggare), skåp att låsa in hjälm och speglar för att fixa frissan. Garaget är i två våningar och har också en låst del där man kan komma in med sitt Jojo-kort (om man registrerar det).

Cykelgaraget i Hyllie i Malmö

Efter guidningen fanns det lite tid att titta runt bland utställarna som fanns på plats. Det var den ena lösningen efter den andra, men de flesta var lite väl ”häftiga” för min smak. Jag gillar enkelhet, en stolpe eller räcke att luta cykeln mot som jag kan låsa fast cykeln vid, inte en massa gångjärn, pneumatik och skärmar. Coolast och de som gjorde störst intryck på mig var nog Cyclehoop, schyssta färger och enkla lösningar. Likaså gillade jag tankarna som ThinkTrain AB presentarade för mig, dels hur man skulle kunna knyta samman männiksors resande på ett smart sätt, men även att använda sociala medier på olika sätt i anknytning till detta.



Perfekt cykelställ för barn vid t.ex. förskolor

Sist på dagen var det en liten paneldiskussion där man pratade lite om hur det ”ultimata” cykelstället såg ut. Sammanfattningsvis kom man väl fram till att det inte finns och behoven är olika.

Min reflektion över denna dag är ganska enkel och ungefär samma som alltid när jag pratar cykling med folk ”inom branschen”. Det finns mycket idéer och otroligt många lösningar på saker och ting, men vi får aldrig se dessa ute i städerna. VARFÖR är det så? Viljan finns dock hos cykelplanerarna, det tvekar jag inte på.

En sak som jag funderade mycket över under hela dagen och som jag också tog upp på eftermiddagens diskussion var följande tankegång. Cykeln ses ofta som ett grönt alternativ inom transporter och lyfts fram som en nyckelfaktor för att skapa en hållbar stad. När man tittar på hur cykelparkeringar byggs idag (garage eller ytor med ställ) så är det förbannat mycket betong och stål och otroligt lite "grönt". Det är fantastiskt mycket hårdgjorda ytor som faktiskt inte alls är särskilt attraktiva i en hållbar stad med tanke på t.ex. hanteringen av dagvatten. Varför inte tänka om lite när man tar fram sina stålkonstruktioner till cykelparkeringar och fundera över hur man VERKLIGEN kan göra cyklingen till ett vinnande koncept i en hållbar stad? Att ta fram lösningar som gynnar biologisk mångfald och bidrar till en bättre hälsa för stadens invånare. Detta gäller också infrastrukturen vi bygger i vårt landskap idag, använd denna för att fixa de problem vi har. Landskapsarkitekter i all ära, de är otroligt duktiga och kompetenta, men säger man ordet biologisk mångfald eller biodiversitet till dom, blir det helt blankt i ögonen. Med tanke på att våra pollinatörer bokstavligen ”dör som flugor” och att 84 % av alla grödor vi äter pollineras av insekter är just biologisk mångfald och biodiversitet något man bör få in i ett hållbart tänkande kring staden och landskapet. Helt enkelt, mindre betong, stål och gräs och mer ”grönt”, vatten och biomimicry.

Jösses. Nu spårade jag ut lite, tillbaka till ämnet. På det hela taget var det en bra dag igår på seminariet. Jag fick möjlighet att träffa många människor som jobbar med cykelplanering, vilket underlättar i mitt skrivande här. Dessutom var det väldigt många som blev intresserade av bloggen och en del visade intresse i att skapa kontakt för att kunna komma på nya lösningar i hur man bl.a. kan använda sociala medier i stadsplanering och specifikt cykelfrågor. Jag tror jag var den enda som inte jobbade med trafikplanering på seminariet igår, vilket i sig var lite skoj. Dessutom fick jag insikten, återigen, att trafikplanerarna behöver mycket mer input från oss cyklister, vi talar helt enkelt inte samma språk som det är idag. Med detta sagt vill jag återigen uppmana er att komma och säga era åsikter den 30 maj på Helix.

Cykla lugnt!

2 kommentarer:

  1. Du får gärna utveckla hur du tänker dej att man kan få in mer grönt i cykelanläggningar. Jag har nämligen mest sett problem med att blanda in vegetation. Gräsytor klarar inte det slitage som många offentliga ytor utsätts för, detta gäller till och med i vissa populära parker. Detsamma gäller för träd vars bark inte klarar att få X antal hundra cyklar lutade mot sig. Dessutom innebär alla former av grönska ett skötselproblem. Det är inte roligt att försöka klippa eller blåsa en yta intill cyklar tex. Däremot borde gröna tak kunna användas mer och genomsläppliga material borde i många fall vara ett krav från kommunens sida vid nyanläggning. hjälper dock inte mångfalden så mycket.. tror man bör satsa på vegetationen utmed cykelvägarna istället

    SvaraRadera
  2. Oj. Visst kan jag utveckla det hela, men inte i en kommentar. Jag håller med dig i det du nämner t.ex. med gräsytor och trädens bark, men om man är lite innovativ och tänker ett steg längre så finns det otroligt mycket man kan göra för att få in ett bättre "grönt" tänk i staden. Jag pratar inte gräsytor (som även kallas gröna öknar) utan verkligen på riktigt få in bättre möjlighet för ökade ekosystemtjänster. Detta är något jag funderar på dagligen i princip alla mina vakna timmar, mycket för att det ligger nära mina jobb och mitt sätt att tänka. Kanske kommer jag utveckla det hela lite mer i ett inlägg här på bloggen, eller så kan man alltid samlas ett gäng, ta en kaffe och spåna lite.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails