tisdag 26 april 2011

Släpp cyklarna loss det är vår!

Jaha, nu har det varit dött ett tag här på bloggen. Jag ber om ursäkt för det. Det har varit lite väl mycket i ”verkliga livet” ett tag nu. Jag har dock försökt uppdatera lite på Facebook och på Twitter.

Det händer mycket med cyklingen så här när våren kommer. Många dra fram sina cyklar och ger sig ut, vilket absolut märks på cykelbanorna, det fyller på bra. Detta gör också att det blir ganska uppenbart var kapaciteten inte räcker till i Malmö. Dock händer det mycket för cyklisterna i Malmö nu, inte bara planer på supercykelvägar och cykelkök, det görs faktiskt en hel del konkret på cykelbanorna också. Idag i Sydsvenskan kan man t.ex. läsa om räcken som sätts upp vid trafikljusen. Man kan tycka att det är en banal sak, lite stålrör som man ska kunna hålla sig i, men faktum är att det är väldigt skönt att luta sig mot, inte minst de dagarna man har cykelskorna på och slipper knäppa loss dessa. Räckena har fått uppmärksamhet förut och är väldigt omtyckta i Malmö.

Dessutom kan man läsa i artikeln att gurun inom cykelplanering i Malmö, Leif Jönsson, konstaterar att vissa cykelbanor har för liten kapacitet och han tar paradexemplet i Malmö, Kungsgatan. Den är 2,5 m bred och det räcker inte långa vägar i rusningstrafik. 2,5 m räcker till c:a 3000 cyklar per dygn enligt Leif och är det fler måste man bredda cykelbanan. Just på Kungsgatan är det en svår nöt att knäcka, men det finns ju andra sätt att lösa det hela på, t.ex. att bygga cykelbana längs Föreningsgatan, men det är en fråga för framtiden kanske.

Ni som cyklar i Malmö, vad tycker ni om räckena vid trafikljusen? Är det något att ha?

3 kommentarer:

  1. Hur bred en cykelbana byggs handlar om kapacitet, men också om vilka mål man har för cyklingen. Är man i Malmö nöjd med att 23 % av resorna görs med cykel, ja då är 2,5 m cykelbana fullt tillräckligt. Vill man bli en cykelstad som står sig i internationell konkurrens, i så fall krävs betydligt högre ambitionsnivå. I Nederländerna finns städer där andelen cykling är mer än dubbelt så hög som i Malmö. Men då är också infrastrukturen flera snäpp bättre. I Nederländerna byggs enkelriktade cykelbanor 2,5 meter breda. Det är samma mått som Malmö väljer för dubbelriktade cykelbanor...

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Nils.

    Jag håller med om att man bör se över sina normer lite om man menar allvar med att bli en riktig cykelstad/cykelregion. Dock får jag känslan av att cykelplanerarna faktiskt skulle vilja detta, men motarbetas från andra håll. I fallet med Kungsgatan är det svårt eftersom det inte finns plats att bredda den befintliga mer, dock finns det ju andra lösningar. Man skulle t.ex. kunna bygga nya cykelbanor längs huvudlederna, t.ex. föreningsgatan mellan Triangeln och Värnhem. Det skulle nog avlasta Kungsgatan en hel del och då kanske man inte behöver bredda. Men visst hade det suttit fint med bredare cykelbanor, speciellt om man får som man vill och det är fler som börjar cykla.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker absolut det borde gå att bygga cykelbana längs Föreningsgatan fram till Stadshuset där den kan jacka i befintlig cykelbana. Trottoaren är tillräckligt bred ända fram till Konsthögskolan men där kanske man måste svänga in på bakgatorna. Kruxet då blir hur man ska komma över Amiralsgatan/Bergsgatan...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails