måndag 4 april 2011

Cykel på bänslecell.

Idag var det åter dags att hoppa upp på sadeln och bege sig till jobb i Lund. Benen kändes utomordentligt tunga, men det kanske inte är så konstigt eftersom jag ladda upp i går kväll med 10.5km löpning varav 2km var på stranden. I vilket fall som helst kände jag mig oerhört vaken och levande när jag kom fram efter mina 25km cykling.

Jag har precis kommit tillbaka efter ett väldigt intressant och trevligt möte ”Vätgas Skåne” och MyEco. Dessa båda ingår tillsammans med ett gäng andra parter i ett projekt där man tar fram en bränslecellscykel, ett projekt där även jag från idag ingår. Tanken har slagit mig förut, att använda bränsleceller till att driva en cykel, mycket för att jag gillar idéen med bränsleceller, men också för att jag inte är helt överens med tanken att allt ska drivas på batterier nu för tiden. Dessutom blir det lika mycket utsläpp som med en vanlig cykel. Cykeln beräknas vara klar till 2012.

Detta är ju en första cykel som tas fram och det är kanske ett ganska långt steg till att folk faktiskt cyklar runt på bränslecellscyklar. Framförallt kanske för att det inte finns någon infrastruktur kring det som hjälper en, d.v.s. tankstationer. Ett argument som ofta används mot el-cyklar är att det tar lite tid att ladda batteriet (vilket faktiskt inte borde vara något problem eftersom det tar typ 3h), vilket man skulle komma ifrån med vätgasen eftersom man då kan tanka direkt. Dessutom skulle man kunna tänka sig ”bytesstationer” där man drar ett kort, stoppar i den tomma tanken (som sedan fylls på) och får ut en ny, fylld tank. Detta skulle ju givetvis även funka att göra med batterier till el-cyklar. Kanske detta är något jag ska ta med mig i diskussionerna kring en eventuell cykel-highway mellan Malmö och Lund.

Nu kommer säkert många opponera sig och diskussionen om cykel vs. cykel med hjälpmotor. För mig kan det kvitta om det får folk att välja cykel framför bil.

Vad säger du? Vad tycker du om tanken med en bränslecellscykel? Några andra idéer eller tankar?

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails