söndag 13 mars 2011

Hållbar stadsutveckling inkluderar bilar men inte cyklar?

Det har inte blivit mycket cyklande i dagarna och speciellt inte i helgen. Någon tur till affären, men inte mer än så. Kanske lika bra det med tanke på vilket väder det har varit. Storm, regn, hagel och snö. Utom igår, då var det sol och 8 grader. Förvirrat. I helgen har jag i stället ägnat mina tankar åt Japan och de stackare som råkat ut för… ja, allt där. Jag har följt rapportering från bl.a. Tokyo genom twittrande cykelskribenter som har en otroligt intressant vinkel av det hela, väldigt mycket mer ingående och med mer känsla än gammelmedias dammiga rapportering.

Igår i morgontidningen fick man en bilaga som hette ”Hållbar stadsutveckling”. Det var ett Mediaplanet som gjort den och de marknadsför den med följande slogan, ”Med dagstidningens räckvidd och facktidningens fokus”. När jag såg kändes det intressant, gött att få läsa om hållbar stadsutveckling få där på morgonkvisten. När jag öppnade tidningen och började bläddra blev jag dock allt annat än inspirerad och nöjd; snarare irriterad och trött. För det första, det fanns inte en enda cykel i 20 sidor tjocka bilagan och för det andra handlade det i princip uteslutande om bygg- och energieffektivisering. Jag är helt övertygad om att bygg- och energieffektivisering är en av de viktigaste byggstenarna i en hållbar stadsutveckling, men långt ifrån de enda. Det fanns ytterst lite om digital infrastruktur och GrönIT och väldigt kort om infrastruktur.

Två saker som gjorde att jag slog ihop tidningen och slängde den i tidningsinsamlingen var dock följande:

  1. På sidan 10 hittar man rubriken ”Inspiration”. Under rubriken ”Byggprojekt för miljövänligare Skåne” hittar man åtta projekt som pågår i Skåne. Två av dessa är inte direkt vad jag tänker på när jag tänker miljövänligt och hållbar utveckling. För det första är ett projekt en ”Fyrfilig väg genom Skåne” som handlar om utbyggnaden av E22:an som löper tvärs över Skåne. För det andra är det ”Bygga ut vägen” som handlar om att bygga ut E6:an och E22:an ytterligare, inte heller detta finns i min bok över hållbara lösningar och miljövänligt tänkande. De både projekten motiveras med att det underlättar transporter genom Skåne, vilket jag köper ut ett handels- och ekonomiperspektiv, men aldrig ur ett hållbarthets- och miljöperspektiv.

  2. Det andra stora utropstecknet som fick mig att slänga bilagan på sidan 15 där P Malmö har en annons. ”Fullriggaren, Sveriges miljövänligaste p-hus. Vinn p-plats!”. På bilden i annonsen ser man en enorm tom asfaltslagd parkeringsplats som är tom med skymten av två bilar sidan om. Ärligt talat, är det detta man kallar hållbart stadsutveckling så tycker jag verkligen man bör tänka om.

Nåja. Nu ska jag inte dra för stora växlar ur detta, men det är en tankeställare och en påminnelse om att man inte ska sluta vara kritisk till alla fina ord och att det finns mycket kvar att göra i arbetet mot ett mer hållbart samhälle. Det fanns dock en del intressant i bilagan trots allt, det ska jag villigt erkänna.

I morgon blir en otroligt intressant dag ur mitt cykelperspektiv, men mer om det senare i veckan.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails