tisdag 15 mars 2011

Bensinen är slut, är Sverige redo för det?

Bilden är från Copenhagenize


Idag har cykeln fått vila, men i morgon blir det åka av när jag ska kors och tvärs genom Malmö hela dagen. Det är bara att hoppas att fukten och vinden har försvunnit lite. I morgon ska jag spendera förmiddagen på invigningen av Malmö Cleantech Center. Det blir en spännande förmiddag, det är jag helt övertygad om.

Jag har, liksom många med mig förmodligen, följt utvecklingen i Japan. Det som hänt där och det som japanerna nu upplever är nog något vi i Sverige har oerhört svårt att förstå. Vi lever i ett fantastiskt lugnt hörn av världen (om en rund värld nu kan ha hörn), där vi varken har jordbävningar, torka, tsunamis eller monsunregn. När man läser och lyssnar på gammel-media handlar det mest om kärnkraftverket i Fukushima, vilket med all rätt skapar stor oro.

Det finns dock andra synvinklar av det hela. Jag har de senaste dagarna följt Japan genom Byron Kidd som bloggar på Tokyo by bike. Han rapporterar kontinuerligt vad som händer, ur ett cykelperspektiv, genom Twitter (@tokyobybike och @byronkidd) och det känns som en lite mer nyanserad bild av det hela.

I fredags när jordbävningen slagit Japan i spillror och infrastrukturen totalt kollapsat började bloggare att föreslå att folk skulle köpa cyklar för att kunna ta sig hem från sina jobb. Vid 22 på fredags kväll var många cykelaffärer tomma och de sista cyklarna gick för riktigt högt pris. Ni kan läsa ett mail från honom här.

När många bloggare runt om i världen har börjat skriva om denna händelse och lovordat cykeln som det ultimata transportmedel det är har det också kommit upp många kommentarer om att det är lite osmakligt och politiskt inkorrekt att prata om cyklar i denna misär. Det kan man givetvis diskutera, men eftersom jag inte tycker det är direkt osmakligt, utan mer tänk värt och jag verkligen skiter i om jag är politiskt korrekt eller ej så skriver jag detta. Man kan också läsa en liten tanke om detta på Copenhagenize, där man också kan se mycket bilder från Japan där cykeln visar sin kapacitet.

Jag kan inte annat än att börja fundera på händelse utvecklingen i stort i världen. När Japan, som har ett väl utbyggt transportsystem för pendlare går er på knä för att bensinen tar slut och elen måste ransoneras är det cykeln man tar till. Japan är ett väldigt cykeltätt land så kulturen finns där. Vad skulle hända om de senaste oroligheterna i arabvärlden och i norra Afrika eskalerar och oljepriset verkligen skjuter i höjden? Sverige är en ganska liten ekonomi och jag tror knappast att vi skulle ha första tjing på en sinande olja. Är vi förberedda för ett scenario där vi inte längre har bensin och olja? Har vi möjlighet att försörja befolkningen med mat och vatten och kan vi klara persontransporterna utan bensin? Jag vet inte, men jag tycker definitivt att man kan fundera lite över det och faktiskt lyfta fram cykeln som en av lösningarna, inte Lösningen med stort L, men en pusselbit i det hela.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails