torsdag 27 januari 2011

Buller var det ja. Undrar när politikerna ska vakna ur dvalan.

Hemma från jobb idag med jordens förkylning. MEN, det var kanske att vänta eftersom de flesta andra i min omgivning verkar vara eller har varit förkylda. Idag tittar solen fram för första gången på ett tag i Malmö och temperaturen har krupit ner till -6 grader. En ruskigt fin dag med andra ord. Tur man ska hämta lillan på förskolan så man får ta ut cykeln en liten bit i varje fall.

Tidigare har jag skrivit om buller och påverkan av detta på hälsan. När jag skrev det förra inlägget var kostnaden för bullerinducerade sjukdomar en miljard om året, bara i Skåne. En otroligt svindlande siffra om du fråga mig. Det stället där folk lider mest av buller är i Burlöv. Detta ställe som jag spytt galla över så många gånger för att det är en värdelös ort när det gäller trafik och det är den absolut sämsta sträckan mellan Malmö och Lund (här har man lite att göra om man ska göra en bra cykelbana mellan städerna).

Tydligen har invånarnas klagomål inte riktigt tagits på allvar, men nu har en djupgående och detaljerad studie gjort som visar att invånarna faktiskt har helt rätt i deras klagan. Studien som gjorts av avdelningen för arbets- och miljömedicin på Labmedicin Skåne visar tydligen på att 21% av Burlövsborna utsätts för buller från vägar som är högre än riktvärdena (55dB) och 4% av buller från järnvägen. Mer än hälften av invånarna utsätts för buller mer än en gång om dagen som är över gränsvärdet på 70dB.

Tidigare studier som gjort i Burlöv har inte visat på några förhöjda bullernivåer, men denna studie ska tydligen vara mer detaljerad och därför ge ett mer rättvisande resultat. Om så är fallet låter jag vara osagt tills jag fått se själva studien.
Dock ger detta de klagande Burlövsborna lite underlag och kanske, KANSKE kan politikerna i Burlöv vakna och inse att man måste göra något åt biltrafiken.

Kanske dags för politikerna att börja fundera lite över att premiera cyklingen så att fler börjar cykla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails