måndag 15 november 2010

Hyrcyklar i Malmö på väg?


Foto: Karin Mossberg


Att jag inte längre cykelpendlar till Lund känns verkligen. Jag har fått sjukt svårt att komma upp på morgonen och jag är väldigt trött och seg när jag kommer hem på kvällen. Dock är det när jag kommer till jobb jag märker den största skillnaden. De dagarna jag cyklar genom Malmö vaknar jag till hyfsat bra, men annars är det segt. Att kroppen är van vid att röra på sig och att få igång blodcirkulationen märks. Det gör under för ens hälsa att cykelpendla, något som du som läst min blogg förr kanske inte är helt obekant med. MEN, jag hoppas på bättring. Från och med nästa vecka blir det cykling till Lund en eller två dagar i veckan och resterande dagar blir det cykling kontoret på andra sidan Malmö.

För ett tag sedan skrev jag om Göteborg som införde ett hyrcykelsystem som de kallar ”Styr & Ställ” (namnet tillkom efter en tävling som utlystes). Min fråga i det inlägget var om man kanske skulle kunna få ett liknande system i Malmö; kanske inte för att jag skulle använda det eftersom jag har min egen cykel med mig i stort sätt överallt i Malmö och delvis också när jag är i Lund. Som man kunde förmoda, eftersom Köpenhamn, Stockholm och Göteborg har sådana system, kommer nu även Malmö börja skissa på sådana planer. Just nu görs en undersökning av en grupp studenter som studerar projektledning på Malmö högskola, om möjligheten att ta fram ett sådant system i Malmö. Vill du tycka till så gå in på undersökningen och var med (det finns även en Facebook-grupp som heter Bike-in Malmö). Det tog mig under en minut att göra, så det är en kort undersökning och du behöver inte vara boende i Malmö.

Vad jag förstår vill Malmö Stad knyta ihop de olika stadsdelarna med ett cykelnät som detta. Jag köper det och gillar iden. Det jag däremot är lite rädd att man missar är den otroliga möjlighet som finns med ett system som detta, att verkligen minska andelen bilar inne i de centrala delarna av stan. Hur då? Jo, genom att sätta upp hyrstationer i utkanten av stan och i anslutning till dessa göra plats för bilpendlare att parkera. På detta sätt skulle en som bor utanför stan, men jobbar i de centrala delarna köra in till stan och där byta till cykel, dels för att spara tid och pengar, men också för att få bättre hälsa och dessutom minska utsläppen och bullret inne i stan. Detta är jag tveksam till att man kommer göra till en början, och kanske ska man inte göra det heller, men det är absolut något som borde finnas med i tankarna nu när man börjar sätta ut stationer. Ställen som vore strategiska att sätta ut stationer på redan idag är t.ex. Värnhemstorget och Södervärn eftersom dessa båda är knutpunkter för kollektivtrafiken. På så sätt tror jag man hade kunnat minska belastningen ganska mycket på de superineffektiva stadsbussarna.

Nåja, framtiden får utröna vad som händer med detta, men jag kommer försöka följa det nära och med stort intresse.

Cykla lugnt!

1 kommentar:

  1. Vi får hålla tummarna för att Malmö satsar på detta...och ser till att tänka lite längre. Knyt det till jojo-kortet för en än tydligare koppling till kollektivtrafiken...och se till att man även kan använda sitt jojo-kort för att använda en "styr och ställ"-cykel i Göteborg när man är på besök där. Malmö Stad kommer ju att koppla låst cykelparkering till jojo-kortet, för de som är beredda att betala några kronor om dagen för detta (annars finns ju de vanliga cykelparkeringarna).

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails