tisdag 2 november 2010

Disputation



Nu på fredag disputerar jag i evolutionär ekologi med inriktning på populationsgenetik. Det låter värre än vad det är! Försvaret av avhandlingen är öppen för alla och alla som känner att dom vill och kan komma är varmt välkomna. Det hela går av stapeln i Blå Hallen på Ekologihuset i Lund klockan 9.30.

I min forskning har jag tittat på vilka genetiska effekter inavel har och varför detta är skadligt. Detta är av högsta relevans idag, en tid då det naturliga rummet minskar för varje dag och exploateringen ökar hela tiden. Populationer minskar i storlek och med detta följer också att den genetiska variationen minskar drastiskt (ett exempel på detta är den skandinaviska vargen). Den minskade genetiska variationen är något som kan få förödande konsekvenser för en population; i synnerhet idag då klimatet verkar förändras. Om klimatet, och därmed miljön populationerna lever i, måste de kunna anpassas till den nya miljön, alternativt flytta. För många arter är flyttningen inget alternativ, vilket gör att de måste anpassa sig. Hur sker då denna anpassning? Jo, genom selektion och gradvis förändring. För detta krävs en genetisk (och därmed fenotypisk) variation på vilken selektionen kan verka. Ett exempel på den klassiska evolutionsteori, á la Darwin, när det är som bäst.

Nu ska jag inte babbla för mycket om detta här utan som jag sa, varmt välkomna att lyssna den 5/11.

Cykla lugnt!

5 kommentarer:

  1. Nååååååååååååååååå men hur gick det då, vi är många som väntar på en uppdatering!

    Förresten två saker:
    1. Det är nog dags att uppdatera din profil, det där med "doktorand"...
    2. Jag älskar titeln på din avhandling! (Överskottsinformation jag vet, men jag behövde berätta det...) ;)

    SvaraRadera
  2. Det gick superbra Bock. Just nu känns det otroligt bra. Allt man gör nu känns hur lätt som helst eftersom jag för första gången på MYCKET länge inte har någon deadline hängade!

    1. Det kommer, absolut!
    2. TACK! Det blev lite diskussioner om den på disputationen. ;)

    SvaraRadera
  3. Grattis, doktorn, och njuuuuuuuuuuut nu i fulla drag så länge det varar!

    Hihi nånting ska ju en opponent ha att slå ner på, det får man bjuda på.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails