fredag 29 oktober 2010

Svar angående cykelhjälmskrav

Det är nu riktigt mörkt på morgonen när man ger sig iväg till jobb. Kul att se är att många använder belysning på cykeln (dock borde väl alla ha det?) och min känsla säger att det blir fler för varje år som rustar upp sin cykel ordentligt. Dessutom är det ju onödigt att bryta mot reglerna och dra på sig störiga utgifter på en annars, i princip, gratis transport.

Efter inläggen och reaktionerna om hjälmkravet för kommunanställda i Sölvesborg bestämde ju jag mig för att skriva till kommunstyrelsens ordförande och två vice ordförande. Mycket för att få reda på hur de tänkte och motiverade beslutet, men även för att höra efter så att det verkligen var ett krav de införde. Som tur är, läser man allting i media med oerhört kritiska ögon, något som människor i allmänhet måste bli mycket bättre på eftersom media är väldigt duktiga på att vrida och spetsa till ”nyheterna”. En kritisk läsning gäller ju även i andra forum, som t.ex. när man läser bloggar eftersom detta ofta är lekmän/kvinnor som tycker till om olika saker.

Nåväl, jag fick svar av Helene Björklund som är ordförande i kommunstyrelsen och hennes svar inte jätteförvånande. Helene undrade var jag fått det ifrån att de skulle genomföra ett krav på cykelhjälm för de anställda i kommunen. Jo, det fick jag från tidningarna.

Sydsvenskan skriver:

Obligatorisk cykelhjälm och inget mobilprat bakom ratten.”

Svenska dagbladet skriver:

“Kommunanställda måste ha cykelhjälm”

SKTF tidningen skriver:

“Kommunanställda ska inte prata i mobiltelefon när de kör bil och ha hjälm på sig när de cyklar.”

Vad skriver då Helene Björklund i sitt svar, jo:

“Kommunfullmäktige har antagit en fordons- och resepolicy som innehåller en hel del, bland annat en uppmaning om att cykla mer, och där arbetsgivaren ställer tjänstecyklar till förfogande. I denna skrivning finns också en mening där man uppmanas använda cykelhjälm. Men det är inget krav.”

Sedär. Kommunstyrelsen uppmanas att ha hjälm, men det är inget krav. Då så, I rest my case. Jag ser inget fel i att berätta för sina anställda att de bör ha hjälm när de använder tjänstecyklarna, så länge det inte är ett tvång.

Vad lär vi oss då av detta? Jo, medierna i Sverige (och resten av världen med för den delen) berättar inte sanningen för oss, de berättat tolkningar av sanningen. Hur journalisterna har läst Sölvesborgs nya fordons- och resepolicy är för mig en gåta, eller är det bara så att policyn är så luddig att politikerna tolkar den på ett sätt och journalisterna på ett annat? För min del tror jag att det säkert det är lite av varje. Journalisterna spetsar till det för att få till debatt och politikerna tolkar på sitt sätt.

Hur som haver, det är kul att se att frågor kring cykling kan röra upp sådana känslor som det gör. Det är ett sundhetstecken tycker jag!

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails