tisdag 7 september 2010

Infrastrukturens fall?


Äntligen har jag fått på nya bromsklossar på cykeln och kan återigen hålla en ordentlig fart på väg till jobb. Dessutom har jag fått i en ordentlig mängd luft i däcken så nu rullar det på utan att man behöver trampa för mycket.

Många som cyklar gör det av miljöskäl eller ekonomiska skäl. När man lyssnar på politikernas miljöresonemang blir man bara mer övertygad om att det förmodligen inte kommer vara politikerna som kommer klara av att ställa om vårt samhälle till ett mer hållbart, utan medborgarna själva. Detta blir så smärtsamt uppenbart när man tittar på den rödgröna alliansens nya valaffisch, där de stolt poserar framför ett höghastighetståg i en miljö som är förvillande lik den post-atomkrigs miljö som målas upp i spelet Fallout. Tåg i all ära, men så länge man inte klarar av att driva en pålitlig tågtrafik med långsamma och väl testade tekniker så är det faktiskt förvånande naivt att tro att det ska bli bättre av att bygga ut järnvägen för att klara av högteknologiska snabbtåg. Dessutom kostar snabbtågens infrastruktur dubbelt så mycket som den vanliga tåginfrastrukturen.

Om man vill att folk ska välja tåg framför t.ex. flyg, måste man nog först se till att saker och ting fungerar som de ska. Att det inte är helt bisarra väntetiden och att tågen inte stannar stup i kvarten. Dessutom tror jag knappast att det hjälper att höja kostnaderna för tågresande något helt vansinnigt och dessutom dra ner på underhållet.

Nä, kanske det är så att man skulle försöka tänka lite utanför de vanliga ramarna och börja komma med andra lösningar. Behöver vi verkligen fara fram och tillbaka mellan Malmö och Stockholm eller Göteborg och Stockholm hela tiden. Internet är ganska väl utbyggt i Sverige och all teknik som finns idag med allt vad videokonferenser och realtidsuppdateringar heter så tror jag att man skulle kunna komma bort från mycket av resandet. På så sätt skulle man slippa både flyget (som den rödgröna, konservativa högen verkligen inte gillar) och höghastighetstågen (som den blåa, konservativa högen verkligen inte gillar).

När man läser om hur politikerna så här i valtider behandlar vår infrastruktur och vår välfärd (oavsett vilken falang man tittar åt) blir man mörkrädd. Det värsta av allt är att makthavarna verkar vara lite oroliga över hur de har ställt till det. De tar ju vartenda litet tillfälle i akt att dölja vad de sysslar med och därmed missar de okritiska och mindre insatta medborgarna en hel del felande i leden.

Återigen är jag glad att jag cyklar till jobb så jag slipper tokigheterna vad det gäller kollektivtrafiken och dessutom slipper jag det dåliga samvetet över att bränna mina pengar i tanken på en bil.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails