lördag 21 augusti 2010

Idag är det dags att dra åt svångremmen gott folk.

Ingen cykelpendling nu på två dagar. . Det fick bli två vilodagar istället som kroppen så väl behövde. Lika bra så eftersom det har varit helt galet blåsigt, även om det är ganska fint väder idag med sol och runt 18 grader.

Idag är det dags för oss att dra åt svångremmen. Idag har vi nämligen, enligt WWF, förbrukat vår ranson av resurser. På mindre än 9 månader har vi alltså gjort av med så mycket resurser som jorden producerar under 12 månader. Det är detta som man menar med att vi använder mer än ett jordklot p.g.a. hur vi lever. Vi lever alltså från och med idag på kredit under resten av året. Jobbig skuld att ha faktiskt. För mig är det väldigt konstigt hur människor kan tro att denna ekvation kommer gå ihop. Ni ska få ett litet insider-tips, det gör den inte!

Vad beror det då på att vi gör av med mer än vad vi har? Ja, den frågan hade förmodligen gjort en väldigt berömd om man hade lyckats svara på. En sak som många hävdar är jakten på den eviga tillväxten. Bara det uttrycket får min naturvetarsjäl att slå på varningsklockorna. För att citera en blogg-granne, “Evig tillväxt i en ändlig värld?”. Ja, det låter som fiction, men det är faktiskt så vi lever. Nu kommer detta säkert inte som någon överraskning för dom flesta. Jag tror säkert att det är fler än jag som har valt att ta cykeln till jobb p.g.a. av miljöskäl (även om skäl som ekonomi, hälsa och lust säkert är väldigt vanliga och giltiga). Hur kan man då komma ur denna rävsax som vi satt oss i? Vi måste ha tillväxt för att samhället inte ska kollapsa, men själva essensen i den hyper-konsumtion vi lever i, innebär ständiga svängningar i ekonomi och konjunkturer, vilket sätter oss i ett evigt ekorrhjul. Jag fick tanken av en kollega att det förmodligen finns två sätt att komma ur detta ekorrhjul, antingen hyfsat smärtfritt genom politiken, eller stenhårt när det inte håller längre. Jag skulle föredra det första, men inser också att det förmodligen är svårt eftersom det verkar otroligt svårt för politiker att ens närma sig frågor som verkligen skulle innebära en utveckling från ett ekonomiskt system med evig tillväxt mot ett ekonomiskt system som innebar ekonomisk hållbarhet. Ett bra exempel på hur fast vi är i att ekonomin är så oerhört viktig är att vi har ekonominyheter i nyhetsprogrammen. Varför har vi inte miljönyheter eller ännu mer logiskt vore väl att ha hälsonyheter. För de flesta mår väl hellre bra och trivs än att ha en massa pengar i en burk (eller som siffror på en datorskärm är det ju snarare). Nu känner jag att detta inlägg lätt kan läggas in i det politiska landskapet, eller egentligen på den politiska axeln, eller egentligen den politiska punkten som det blivit. Men dessa reflektioner är ur ett sinne som är tränat i ekologi och miljö. Ett sinne som är van vid att se hur naturens system hänger ihop och dessutom sitter sinnet hos en människa som är en total politisk vilde, mig!

Hur är det med dig? Tror du tveklöst på att ekonomisk tillväxt löser världens problem? Och kanske ännu mer intressant här, varför började du cykelpendla?

Ha en bra dag och cykla lugnt!

2 kommentarer:

  1. Intressant att lyssna på; Paul Krugman i intervju, Godmorgon världen: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=438

    Angående cykelpenling så skulle jag väldigt gärna vilja pendla... men har liksom inte orken. Jag vet, dåligt argument. Har 2,8 mil till jobbet och känner att det är liiite för långt. Hade önskat att jag kunde ta med cykeln på bussen (jag åker i alla fall kollektivt!) och hoppa av halvvägs och sedan cykla för motionen skull. Vi får se om jag tar mig i kragen och cyklar hela vägen någon dag....

    SvaraRadera
  2. Paul Krugman är en stabil kille. Han har mycket bra tankar! Ska lyssna på ditt tips.

    2.8 mil är rätt saftigt enkel resa. Jag har ju 2.5 enkel och det funkar bra. Jag har en kollega som också kände att det blev för långt med 5 mil fram och tillbaka på cykeln om dagen. Lösningen var att cykla in och ta bussen hem, nästa dag blir det buss in och cykel hem. När du sedan kommer igång med cyklingen kommer du fixa 6 mil fram och tillbaka. Det är en bit och kräver nog lite vilja. Om jag cyklar varje dag under en arbetsvecka är kroppen riktigt trött på fredagen, så det blir oftast 3 ggr i veckan för mig. Annars kan jag bara säga Heja dig Bondjäntan! Det verkar ju gå bra med träningen i övrigt!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails