tisdag 17 augusti 2010

Cyklande politiker i valtider

Bilden är från Skånskan



Idag var cyklingen till jobb en otroligt blöt historia. Jag tror faktiskt aldrig jag har fått så mycket regn på mig på en gång. I Malmö stod cykelbanor och vägar under vatten och regnet bara fortsatta forsa ner. När man kommer in till Lund kändes det nästan torrt på marken och man fick en känsla av duggregn fast det föll ganska mycket vatten från himlen. Antalet cyklister var inte så stort på cykelbanorna idag. Jag mötte ett par av de mest inbitna cykelpendlarna och inne i Malmö cyklade jag förbi en del som kände att det nog var en bra ide att ta cykeln till jobb med ett paraply i handen, för det brukar ju funka, eller?

Skånskan skriver idag om Folkpartister som cyklade lite igår i en ”stafett” mellan Malmö och Lund för att lägga fram en motion till kommunfullmäktige i Malmö. Cyklingen var för att visa att man menar allvar i sitt miljöarbete och motionen gick ut på att säkerheten och tillgängligheten måste bli bättre för cyklister. I motionen fanns också ett förslag på utökad utbildning av cyklister genom reklam och hemsidor. Vidare säger Ewa Bertz, att man vill att cyklister ska kunna köra mot rött vid högersväng. Något liknande gjordes av S i Trelleborg för ett tag sedan när ett gäng S-kvinnor gav sig ut p cykel för att besöka olika arbetsplatser.

Cyklande politiker verkar ju himla bra. Det är ju bra att politiker cyklar, men cyklar de annars, när det inte är valår? Hur kommer de fram till jobb och möten då? Är det per cykel så ger jag de en stor ros, är vill jag nog ge dom en hel odling med styvt ris. Hycklande politiker som vill vara så medmänskliga och underlätta för alla har vi så det räcker ändå.

Vad tycker vi då om förslagen? Tja, ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet tackar vi gärna ja till. Jag har hört det förr, men sett väldigt få konkreta handlingar. Jag har också hört förslag som ska hjälpa och underlätta för cyklister, men som i själva verket gör det svårare. En sak som Ewa Bertz nämner är att cyklister ska få cykla mot rött vid högersväng. Tja, kan säker funka. Precis som hon säger får man göra det i Danmark och där funkar det. Problemet jag ser med trafikljus som cyklist är dock inte alltid att jag måste stanna vid rött, utan att ljusen ofta är konstigt inställda, eller att man måste trycka på en knapp för att det ska bli grönt. Är det rött för mig, men gröt för bilarna i samma riktning stannar jag inte och trycker på någon knapp. Vem f-n kom på den idéen? Det är ungefär lika smart som att man skulle behöva gå ur bilen och trycka på en knapp för att få grönt.

Att cyklister inte alltid uppför sig som dom bör håller jag med Ewa Bertz om. Jag tror att en stor anledning till detta är att folk helt enkelt inte vet vad som gäller för cyklister. Läser man trafikförordningen är det väldigt luddigt, vilket också bevisas i fallet med en åtalad cyklist i Lund. Menar man allvar med att man vill lyfta fram cyklingen som det bästa transportmedlet i städer måste man förtydliga och förbättra reglerna. Man måste också se till att verkligen förenkla och förbättra infrastrukturen som har med cykling att göra. Det går inte att göra några quick fixes och tro att det ska lösa problemet. Man måste se till att cyklister får den plats de behöver, samtidigt som man ger bilar och fotgängare den plats de behöver. Man måste också se till att lösningarna som ska underlätta gör detta för alla typer av cyklister, söndagscyklister så väl som för cykelpendlare. I våra allt tätare städer kräver detta ett långsiktigt och nytt sätt att tänka. Det funkar inte att cykla omkring och låtsas att man minsann vill cyklisternas bästa när det sedan inte händer något. Emil Strand som också var med på turen cyklade minsann ”hela sträckan mellan Malmö och Burlöv” och dessutom i motvind. Det var enligt honom jobbigt men värt det. Prova då, Emil Strand, att tänka dig in i situationen som en cykelpendlare mellan Malmö och Lund befinner sig i när denne tvingas slingra sig fram på cykelbanan i Arlöv och Burlöv och dessutom i motvind. Som cyklist tror jag inte på ett ord av vad politikerna säger så länge jag inte ser någon verklig aktion från deras sida.

Vad säger du kära läsare? Brukar orden du hör om lösningar mynna ut i någon bra handling eller är det bara ord? Om du sett någon bra handling, vad var det?

Cykla lugnt (och glöm inte regnkläderna i Skåne)!

7 kommentarer:

  1. Det finns så många fel och brister på just sträckan Malmö - Lund, att man skulle kunna fylla en hel A4 med punkter som behöver åtgärdas även om man formulerade sig kort.

    Började själv cykelpendla på en del av sträckan (Malmö - Åkarp) idag efter semesteruppehåll och tillbuden var som vanligt flera stycken. Man skall inte bara inrikta kritiken mot bilister och dålig trafikplanering (även om de farligaste problemen finns just där), utan även mot mopedister, cyklister och fotgängare, som skapar farliga situationer pga inkompetens, noncharlans, allmän snurrighet etc.

    Ett "skojigt" exempel imorse, var en bilist som för ett ögonblick agerade fotgängare då han parkerade på busshållplatsen utanför loppisen i Åkarp och knallade bort till Metroutskänkningsstället för att ta en tidning. Jag såg hur en cyklist närmade sig från Lundhållet och tänkte att detta går inte bra. Bilist/forgängaren var så fascinerad av kvalitetstidningen Metro att han började läsa redan på vägen till bilen. I sista sekund tvärstannade han samtidigt som cyklisten panikväjde och olyckan undveks. En bagatell, men konsekvenserna kunde ha blivit hur allvarliga som helst. Men framför allt ett bevis på att folk i allmänhet har svårt att betrakta cykelbanor som vägar och cyklister som trakikanter.

    En liknande sak höll på att hända mig själv då jag var på väg hem genom Arlöv på eftermiddagen. Utanför en villa använde man helt ogenerat cykelbanan som parkeringsplats då man lastade ut bråte från ett hus. Personerna som lastade så inte åt sidorna för ett ögonblick. Antagligen för att man inte ansåg att man befann sig i trafiken...


    Politiska utspel som det du beskriver är bara trams och de flesta inser detta. Vanliga människor är endast intresserade av konkreta åtgärder nu, i synnerhet som man ser att det finns flera fel som skulle kunna åtgärdas billigt och snabbt om intelligens och initiativkraft fanns hos de ansvariga.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Snuten.

    Situationerna du beskriver är ju tyvärr extremt vanliga. Jag skulle nästan bli förvånad om jag inte såg sådana saker dagligen när jag sitter på cykelsadeln.

    Att det finns mycket fel och brister är helt klart. Dock tycker jag speciellt Malmö stad har varit väldigt duktiga på konkreta handlingar. Det har hänt mycket i Malmö på cykelfronten och jag tror (och hoppas) att det kommer fortsätta på detta sätt. Jag tycker t.ex. att Malmö nu är cykelstaden framför andra här nere. Lund som gärna vill se sig som en cykelstad halkar efter och de halkar efter mer för var dag som går känns det som.

    SvaraRadera
  3. Cyklade för första gången Malmö-Lund-Malmö igår och det var minst sagt blött! Vad brukar du ha på dig då? Vad behöver man för kläder? Antar att det ska vara lätta och åtsittande kläder (mitt regnställ lämpar sig nog bättre för en promenad i skogen.
    Blev också lite avis på cyklisterna med racercyklar som med till synes mindre ansträngning lätt gled förbi mig. Är hyfsat vältränad, men jag misstänker att min 3-växlade herrcykel i kombination med "fel" kläder är en del av förklaringen? Cykling verkar vara lite av en prylsport även om man så klart tar sig fram utan all snygg utrustning.
    Så, vad är vettig nivå att lägga sig på? Mest pang för pengarna? Inköp av ny/begagnad cykel ett måste, och isåfall vad då för något?
    Med nuvarande utrustning känner jag inte att jag orkar cykla varje dag, motvinden på tillbakavägen var nästan knäckande. Inte ska man behöva stå upp hela vägen melan Hjärup och Åkarp?

    SvaraRadera
  4. Tack för din kommentar Anonym [05:20]

    Bra jobbat och välkommen ut i spåret. Visst var det blött igår! Jag har nog aldrig cyklat när det regnar så mycket. Vad man har för kläder? Tja. Igår hade jag faktiskt regnkläder, vanliga regnbyxor och en skaljacka med GoreTex. Oftast har jag bara en funktions T-shirt och cykelbyxor med ett par vanliga knälånga shorts utanpå (har svårt för den tajta Lycra-looken, ledsen alla träningscyklister). Jag brukar inte ha regnkläder eftersom man ändå blir svettig och måste duscha av sig. Dock är det lite läskigt när man ska hem när kläderna är blöta, men det får man ta. Man får upp värmen fort igen.

    Jag har ingen racer, men en hybrid med hyfsat smala däck, det underlättar, men är inget måste. Jag har också kompisar som för två år sedan cyklade till Rom, alla på 3-vxlade cyklar, så det ska inte vara några problem. MEN, sen har vi sträckan Hjärup-Åkarp, den är ett litet h-e. Där blåser alltid och är jobbigt att cykla. Om du nu skulle lyssna på mitt råd, vilket förmodligen är otroligt individuellt, så kan jag rekommendera en hybrid-cykel för strax under 10000:-. Min kostade 8000:- och funkar perfekt, jag tyckte racern var för dyr. Jag skulle också rekommendera mycket växlar så du har korta steg mellan stegen (jag använder kanske 5 av mina 27, men stegen mellan är korta och det är skönt).

    Sen är det alltid bra att börja cykla någon dag i veckan och ”lära känna” sträckan, det blir lättare med tiden, till sist är det liksom inte så konstigt, man bara gör det. Man blir fortfarande trött, men man har bättre kontroll på var man brukar bli trött och var det är lättare att köra på. Man får också bättre koll på trafiken och de förbenade korsningarna av den stora vägen.

    Detta är mina reflektioner och jag gissar att det finns lika många åsikter som det finns läsare på min blogg. Känn dig för och bestäm en budget. Det viktiga är att du trivs och tycker det är trevligt att cykla, annars kanske du lägger av och det är ju inte bra. ;)

    Läs även mitt inlägg "Att cykla mellan Malmö och Lund" så hittar du kanske lite mer som du kan reflektera över.

    Hoppas vi ses på vägen!

    SvaraRadera
  5. @anonym,

    Man kan sällan cykla med regnkläder.
    Första gången jag cyklade Ringsjön runt gjorde jag misstaget att starta iförd min nyinköpta, snygga, tighta PRO-cykelregnjacka - den åkte av efter några kilometer.

    Sedan dess har jag knappast alls använt regnkläder utan kör ofta i den tighta lycra looken (som inte alla gillar) eller på sin höjd skalplagg, även de ganska tighta.

    Mitt bästa köp är nog en vanlig Craft vindväst för 298 kr. Snyggare än de varselvästar man säljer på mackar, och mycket bättre.

    Cykling är en prylsport, men det kan man välja att skita i. Gamla cyklar har sin charm om de vårdats väl, men tyvärr verkar fixietrenden göra slut på alla gamla schyssta 10-växlade härken som skulle kunna få ett nytt liv som pendlarbågar. Fast fixies/singlespeed är ju ganska lätta och lättskötta så de är kanske inte så dumma att pendla på?

    Kan annars rekommendera stänkskärmar om det inte finns på den cykel du köper. Biltemas med riktiga skruvfästen (ej klämfästeversionen) fungerar alldeles utmärkt och finns till både mtb- och racerdimension. Komplettera med egolapp så slipper du mycket skit på vevparti och fötter.

    Pakethållare är fult men det är förbannat bra att slippa ryggsäck, så är du inte fåfäng kan Biltemas billiga pakethållare rekommenderas.

    Ang motvinden - vinden är Skånes backar. Se det som backträning, både fysisk och mental.

    SvaraRadera
  6. Tack för tipsen! Gött med den här bloggen, nästan specialdesignad för mig ju :-) Cyklar från Pildammsparken till Ideon, det borde bli ungefär 2,2 mil.

    Är absolut inte avskräckt efter premiärturen i tisdags, trots ösregn och motvind. Har åkt buss och tåg nu i veckan, och det tar 40-55 minuter beroende på vad man väljer. När Citytunneln öppnar i december kan den nog krympa tiden en del eftersom jag då hoppar på vid Triangeln.

    Det tog minst 75 minuter i tisdags, fick kämpa en del. Med bättre cykel, kläder, rutin och mindre packning tror jag att man ska kunna få ner det till 60 minuter ungefär.
    Försöker hålla budgeten ganska låg för projektet, så jag funderar på att modifiera min Crescent Kebne något. Det är en 27-växlad citybike med sjysst ram. Dock är kuggar nedslitna både fram och bak.
    Min tanke är att sätta dit tunna race-hjul och ett Nexus 7-växlat nav med fotbroms (för att slippa underhåll med växlar och bromsklossar). Eventuellt komplettera med barends för att kunna variera greppet. Pakethållaren får sitta kvar, som Snuten rekommenderade i kommentaren ovan. Nog skönt att slippa ryggsäck helt, så en sadelväska behövs nog.

    Vad tror ni om den här lösningen? Vad jag förstår så kommer största förändringen av att sätta ditt tunna däck. Vill helst kunna snitta runt 25 km/h mellan Burlöv och Lund utan att slita alltför hårt.
    Förresten, glömde SPD-pedaler, det gör väl en hel del?

    SvaraRadera
  7. Anonym [01:44]

    2,2 kan nog stämma ja. Jag har lite längre och har mätt det till 2,5 på karten på jogg.se.

    Har du en 27-vxl citybike klarar du dig bra. Byta kuggar kan absolut vara en ide; skönt när växlarna inte konstrar. Tunna racer-hjul kan vara bra, men cykelbanan är ju allt annat än jämn så för tunna kan vara jobbigt också (individuellt vad man tycker). Fotbroms hatar jag verkligen och som jag sagt tidigare gillar jag många växlar (det kostar dessutom mindre för plånboken och miljön om du inte byter). SPD-pedaler och barrends har jag. Jag började med det när jag cyklade mycket MTB och jag kan säga att det gör en enorm skillnad. Speciellt i motvind och uppförsbackar.

    Skönt att se att du inte blivit avskräckt. Då ses vi förmodligen ute i spåret och det är ju kul om du fortsätter besöka bloggen. Släng iväg ett mail till mig så har jag en liten tanke vi kan spåna på.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails