torsdag 12 augusti 2010

Bra lösning på ett till synes banalt problem

Idag vill jag inte säga att jag cyklade till jobb. Jag skulle vilja säga att jag upplevde en tur till jobb. Denna morgon är en av de skönaste på mycket länge. Det är c:a 15 grader (bästa halten av syre i luften för träning brukar man säga är vid 14 grader), totalt vindstilla, sol och lite dis/dimma. Helt fantastiskt att rulla fram på cykeln och blicka ut över den skånska myllan. Folk verkade känna magin i luften, cyklisterna såg glada ut och t.o.m. bilisterna var otroligt trevliga. Det var helt enkelt en bra stämning idag på vägen. Även idag träffade jag en trevlig cyklist, en kvinna på el-cykel som pendlar c:a 1,5 till jobb. Hon såg helt oberörd ut, medan jag pustade och svettades som en tok. Orättvist! ;)

En sak som snurrade i huvudet på vägen till jobb idag var en ”incident” i tisdags. I Arlöv bygger man nya hus sidan om biblioteket och har grävt runt ett bra tag. Här har man varit ganska noga med att hålla cykelbanan fri och et har inte varit några problem. Dock blev jag otroligt trött när jag i tisdags morse kom cyklande. Plötsligt hade man flyttat ut stängslet som hägnar in bygget och ställt det MITT på cykelbanan. Cykelbanan är ganska bred på detta parti, så det gick fortfarande lätt att mötas, men där är också en busshållplats och cykelbanan blev plötsligt väldigt smal. Överdriver jag lite så blev den 1 m bred och där kan man verkligen inte mötas. ”Hur tänkte dom nu”, frågar jag mig tyst. På hemvägen blir jag dock upplyft när jag ser att de asfalterat två ”ramper” så man lätt kan cykla ner- och uppför trottoarkanten och får använda en bit av busshållplatsen som cykelbana. Man har även satt upp skyddande väv och tak på cykelbanan. Bra lösningar, bra jobbat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails