tisdag 8 juni 2010

Vilken miljöpåverkan har det att cykla en mile?

Nu börjar det seriöst krypa i kroppen när jag sitter på kontoret. Jag har inte cyklat till jobb nu på nästan en månad eftersom jag har legat i löpträning inför den stundande halvmaran som går av stapeln på lördag. Jag känner mig omotiverad och inte får mycket gjort och jag är seg och trött när jag kommer till jobb. För min del kan jag lugnt säga att cyklingen gör underverk. Jag var och är ganska tränad även utan cyklingen, men trots det har cyklingen en otroligt positiv effekt på hur jag mår och jobbar. Detta har varit ett nyttigt experiment för mig för att se hur stor effekt cykelpendlandet har. Min slutsats är helt klart enkel; fortsätt cykelpendla.

Jag har helt undvikit att skriva om koldioxid på min blogg och kommer i fortsättningen fortsätta undvika det. Det är en infekterad debatt och dessutom finns det andra saker som är lika och om inte mer miljövidriga än den kära koldioxiden. Nåväl. På The Guardian’s cykelblogg har Mike Berners-Lee gjort en rolig beräkning av hur stort koldioxid-fotsteg cykling gör om man cyklar en engelsk mile (c:a 1,6 km).
Beräkningarna är gjorda med antagandet att man gör av med 50 kalorier per mil. Detta är givetvis väldigt individuellt och beror på en massa faktorer, som din form, hastighet, bromsningsfrekvens etcetera. Oavsett hur du cyklar så kommer du använda energi och den energin kommer obönhörligen från maten du stoppar i dig. Om du cyklar en 1,6 km på banan är utsläppet 65g CO2 medan flingor och mjölk släpper ut 90g. En lustig energikälla som Mike nämner är influgen sparris som släpper ut 2800g CO2. Jag vet inte hur det är med dig, men det är sällan jag vräker i mig en hink sparris innan jag drar till jobb. Men skulle jag göra det, ja, då kan jag lika gärna köpa den största Hummern och köra varje dag.

Som sagt, vissa beräkningar är väl mer sannolika än andra, men lite roliga hållpunkter att tänka på. Där finns även länkar till andra saker som släpper ut CO2, som t.ex. ett kärnvapenkrig eller en pint öl.

Cykla lugnt!

Hepp!

2 kommentarer:

  1. Varför sluta cykla för att man löptränar? Förstår inte logiken.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren Urban.
    I vanliga fall kombinerar jag cykel- och löpträning, men när man har 5 mil till och från jobb så vill inte kroppen ut och springa 10 - 15 km på kvällen. Eftersom jag har legat i lite hårdare löpträning den senaste tiden har jag inte kunnat kombinera de båda. Det handlar helt enkelt om att lyssna på kroppen, som vanligt.

    I vanliga fall det som sagt inte några problem och DÅ är logiken kanske inte så logisk.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails