lördag 8 maj 2010

Malmö tar ytterligare ett steg mot en riktigt bra cykelstad.

Även om jag många gånger kanske framstår som negativ till vad som görs för cyklister i vår lilla vrå i Skåne, måste jag ändå säga att jag är väldigt glad över att bo i en stad som Malmö. Malmö stad jobbar mycket för att underlätta för och motivera cyklister. Bara de senaste åren har många nya cykelstråk byggts och Malmö fylls varje dag av fler cyklister.

Det senaste i raden av satsningar Malmö gör för cyklister är att namnge alla cykelstråk. Inte de som följer befintliga vägar, utan de som har en annan sträckning. Detta för att man ska kunna hitta rätt med hjälp av en GPS. Som Malmöbo har jag kanske inte otroligt mycket hjälp av detta, dels eftersom jag känner staden ganska väl, men även för att jag inte cyklar med GPS. Dock tycker jag namngivandet av cykelstråken är bra eftersom det dels ger cykelbanorna en högre rang, de klassas lika högt som gator och vägar, dels är det givetvis bra för inkommande människor som bestämmer sig för att se staden från cykeln, faktiskt det enklaste, billigaste och smidigaste sättet.

Tittar man dessutom på nya tekniska lösningar så som The Copenhagen Wheel eller Resejämföraren, så är det kanske bara en tidsfråga innan man oftare får se GPS'er på cyklarna.

I Malmö är man också fast besluten om att ställa om staden mer från att bilen ska vara ett självklart färdmedel till att det ska bli lättare och mer attraktivt att går, cykla eller åka kollektivt. T.ex. gav stadsbyggnadsnämndens ordförande i Malmö, Anders Rubin, budskapet "Tyvärr bilister. Det är bara att ta fram cykeln eller gå" när han pratade om trafiksituationen i Västra hamnen. Han menar att man inte kan bygga vägar och tunnlar under hela staden. Då syftar han på den tunnel som man tidigare planerade bygga under hamninloppet för att få bort en del av den tunga trafik som går ut i hamnen.

Jag brukar ofta snegla på Köpenhamn och Danmark när jag funderar på nya lösningar för cyklister. Mycket för att Danmark är ett av de bäst utvecklade länderna i världen när det kommer till cykelinfrastruktur. Då är det kul att läsa att Köpenhamnsborna även sneglar på Malmö och dessutom gillar vad dom ser. Malmö ligger ganska långt fram och det verkar som om det skulle kunna bli ännu bättre. Man har ett framtidsprojekt där man jobbar med utvecklingen av cykling för Malmöborna (där vissa lösningar kanske är lite bättre än andra) och man ingår dessutom i projektet Öresund som cykelregion (som nu har fått en hemsida).

Malmö har strax över 400km cykelvägar och 30% av allt resande och 40% av pendlandet sker med cykel. Enligt mig är det ganska bra siffror. Absolut finns det väldigt mycket kvar att göra, men jag tror Malmö har viljan att jobba vidare och jag tror absolut att vi kommer få se en bra utveckling när det gäller tillgänglighet, nyttjande och tänkandet kring cykling.

För en hel lista på cykelstråkens nya namn kan man titta in till Sydsvenskan.

Cykla lugnt!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att Malmö en bra cykelstad. Utvecklingen har varit väldigt positiv senaste åren! Men för att hamna i nivå med de allra bästa (Lund exempelvis) krävs att de centrala trafiklederna och korsningarna blir cykelvänliga. Jag tänker bland annat på Nobeltorget och Dalaplan. Något att bita i för gatukontoret... :)

    SvaraRadera
  2. Visst är det trevligt att det satsas så mycket på cykling i Malmö och jag tror minsann att Malmö kommer fortsätta med det. Jag tror även att Malmö kommer springa om Lund om inte SÅ lång tid. Tar man kontakt med Lunds kommun angående cykling är dom otroligt mycket mindre tillmötesgående än vad Malmö är.
    Sen håller jag med om att vissa ställen i Malmö har rätt mycket jobb kvar, bl.a. området du nämner och det kommer absolut bli något för gatukontoret att bita i.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails