fredag 23 april 2010

Varför går mina pengar till inkompetens i stället för utveckling?

Igår var cykelturen till jobb otroligt tung. Kändes i kroppen att man har haft en förkylning ett tag. Men väl framme var jag vaken och hade fått en bra kick-start på dagen, vilket resulterade i ett otroligt effektivt arbetande, vilket i sin tur gjorde att jag hamnade gott och väl före planeringen. Gött. Hemvägen var också tung p.g.a. en helt sjuk motvind! Som tur är slog jag följe med en cykelfrände, Emma som gästbloggade här om dagen.

Nåja. På vägen hem och under dagen funderade jag åter på flygestoppet som orsakats av vulkanen på Island. Jag reflekterade över en sak som en av mina doktorandkolleger sa under en fika stund.

”Hur kommer det sig att man ofta säger att vi ska ha en marknadsstyrning där staten inte ska lägga sig i, när man sedan går in med en massa åtgärder och stödpaket för att hjälpa t.ex. SAS och SAAB?”

Det är en väldigt bra fråga! Hur kommer det sig att mina skattepengar, oavsett vilken färg på politiken som ”tar” dom, ska gå till bolag som suger pengar som svarta hål och år efter år bara går sämre och sämre? Är det rätt att mina skattepengar ska gå till inkompetenta, dåligt skötta företag i stället för att gå in i t.ex. skolan, äldrevården eller sjukvården? Det är klart, skola och vård genererar ju inte pengar, det ger ju bara en mänskligare, tryggare och humanare tillvaro.

Jag antar att detta är samma logik som ligger bakom beslutet att lägga 27 miljarder på ett projekt som bygger på dåtid och utbyggnad av något som inte kan ses som utveckling utan enbart en struktur för att hårdare fästa utvecklingsrädsla i betongen; ja, jag pratar om det nu uttjatade ”Förbifart Tokholm”. Nä, i stället för att lägga sjuka summor på SAS, som ändå inte är ett lyckat företag kanske man kan lägga lite mer på våra barn och ungdomar, äldre eller för den delen på alla de som försöker göra en skillnad, t.ex. cyklister.

Deppigt inlägg så här en fredag, men då kan det ju bara bli bättre.

Läs mer på(DN, SvD, Skånskan, Sydsvenskan, Expressen, e24!)

Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails