onsdag 7 april 2010

Motivation till att få igång vardagsmotionen

Nu märks det att våren verkligen har kommit till Skåne. På väg mot jobb igår mötte jag fler cyklister än vad jag annars gör under en vecka. Jag tror bestämt att det kommer bli trångt på cykelbanorna en bra tid framöver. Men det är väl bra? Det innebär ju att folk cyklar i stället för att ta bilen. Absolut! Dessutom kommer det finnas ett större incitament att bygga ut fler cykelbanor och göra dom bättre.

En annan trevlig utveckling är att de billiga cyklarna oftare stannar kvar i affärerna och folk väljer att köpa dyrare cyklar. Detta betyder att människor får bättre, mer hållbara cyklar som är lättare och trevligare att cykla på. Det innebär också att folk känner att det är värt att laga cykeln när den går sönder i stället för att köpa en ny. Alltså, ett litet steg på väg från konsumenthysterin med sin slit-och-släng mentaliteten.

Jag hör fortfarande många som säger att de inte kommer igång med träningen och motionen i sina liv. Det finns inte tid till det helt enkelt. En kommentar som jag ofta får är ”hur hinner du med allt och var får du energin ifrån? Tja, vad svarar men på det? Prova själv att lösa ekvationen där man lägger in cyklingen till jobb, med allt vad det innebär (motion, träning, frisk luft), och tiden jag får över och energin jag vinner. Jag låter er fundera lite på det.

Men, för att spinna vidare på denna tanke och fråga ska jag försöka diskutera och reflektera över ett par punkter som kanske kan hjälp någon att komma igång. Punkterna och tankarna kommer utgå från min egen erfarenhet av fysisk träning och den mentala träning jag fått genom många års sportskytte under mina yngre år. Fokus kommer att ligga på individen, men även ta in aspekter som utveckling till ett mer hållbart levande ur miljö- och hälsoperspektiv. Punkterna jag tänkte avhandla i ett par inlägg framöver är

- Motivation
- Målsättning
- Tid

Jag vet inte vart detta leder, det får tiden utvisa. Jag hoppas också att det kommer generera en del förslag och tankar från mina läsare. Nu ska jag tillbaka till tänkandet. Kanske skulle ta med mig tankarna ut i vårsolen idag? Det får nog blir en promenad på lunchen.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails