onsdag 21 april 2010

Flygstopp och oljetopp, jag tar cykeln

Nu var det ett tag sedan jag satt på cykeln till jobb p.g.a. en massa olika omständigheter. Dock fick jag laga min första punktering igår. Skulle iväg på ett möte i Malmö och fick den något snopna överraskningen att cykeln stod på platt bakhjul när jag kom ner i cykelkällaren. Nåja, det fick bli sambons cykel i stället (3 vxl med fotbroms, varför TILLVERKAS sådana as till cyklar!?!). Kom till mötet och det visade sig att personen jag skulle träffa var sjuk, så det var bara att cykla hem igen. Ingen fara på taket, jag fick röra lite på mig och en nypa frisk luft.

När jag var på väg till mötet på cykeln funderade jag på min punktering där hemma och tänkte att det kändes bra att det är billigt och lätt att fixa en cykel, speciellt efter att ha lagt på två nya däck på bilen här om dagen; dyrt, skitigt och ytterligare ett oljeberoende. Då slog det mig plötsligt att även min cykel är beroende av olja; mina däck, slangar, bromsar, växelreglas, smörjmedel, allt kräver olja. Det är ju helt sinnessjukt.

Jag har med blandade känslor följt flygstoppet de senaste dagarna som varit tok-bevakat i media (DN, SvD, Sydsvenskan). Jag känner med de människor som blivit drabbade och har fått tillbringa ett par dagar på en vår jords tråkigaste och mest moral-dödande platser, flygplatser. Det som dock roar mig lite, är att detta visar hur otroligt beroende vi är av flygandet, att vi har skapat ett behov av att resa så långt, så fort och så ofta. Som många har skrivit om de senaste dagarna (Fogelqvist, Effekt, Cornucopia 1, Cornucopia 2, Aleklett) så kan detta vara ett naturligt litet experiment på vad som kan komma att ske i det så kallade Peak Oil-scenariot. Vad händer egentligen om oljetillgången inte kan match efterfrågan, jo, priset kommer stiga och allt som innehåller olja kommer också att bli dyrare. Jag undrar jag hur ett samhälle som bygger på olja (och evig ekonomisk tillväxt i en ändlig värld) ska klara av detta när det verkar som om hela världen ställs på ända för att en vulkan på lilla Island får ett utbrott. Tänk er själv att man måste cykla 4 km i stället för att ta bilen, eller att man måste använda videokonferens i stället för att flyga mellan Malmö och Stockholm, eller att man måste vara hemma med familj och vänner på semestern i stället för att flyga över hela jorden för att spendera en vecka på en strand i Thailand. Ja, jag ser ju att det kan bli ganska olidligt.

Nåja. Jag fick lagat min punktering efter allt och i morgon rullar åter cykeln de 5 mil som pendlingen till jobb innebär. Ser fram emot det. Behöver ett kick-start i morgon för att få inspiration till skrivandet på avhandlingen.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet. Lite komplettering; "Då slog det mig plötsligt att även min cykel är beroende av olja; mina däck, slangar, bromsar, växelreglas, smörjmedel, allt kräver olja. Det är ju helt sinnessjukt."

    Det finns inget på din cykel som inte är oljeberoende. Har du sedan en modern cykel är den dessutom säkerligen transporterad från Asien.
    Man brukar ju skämtsamt säga att det enda som inte kräver olja skulle i så fall vara skogspromenader. Men för att orka gå måste man äta, och för varje kalori man sätter i sig går det åt 7 oljekalorier.
    Vi "äter" ju ca 1 liter olja per dag. Vi är oljeberoende redan i moderlivet eftersom den blivande modern också "äter" olja - så i denna oljeparentes i historien är vi oljeberoende från det vi blir till tills vi tackar för oss och "drar vidare" men det är ändå inte riktigt slut med oljeberoendet även om det minskar succesivt..........tills alla anhöriga också är borta ur bilden och man en dag är helt glömd!

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren "Anonym".

    Du har absolut rätt. Det är väldans vad vi är oljeberoende. Frågan är väl om vi MÅSTE vara det eller om vi är det för vi byggt en samhällsstruktur som kräver det. Innan oljan "uppfanns" levde människan utan oljeberoende. Att gå tillbaka i utvecklingen till den tiden känner inte ens jag för, men nog skulle vi kunna ställa om en del och minska beroendet.

    Men det är en svindlande tankegång du ställer upp, svindlande och intressant.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails