tisdag 23 mars 2010

Cykling över broarna

Cykeldag till jobbet idag och jag var så sugen igår, men vaknade med feber och halsont. Sidan om mig låg dessutom en febrig dotter. Härlig start på dagen.

Här om dagen funderade jag på att man kanske skulle börja kolla vad det finns för jobb på andra sidan sundet. Varför funderade jag på det när jag älskar mitt jobb? Ja, det kan man fråga sig. Nåväl. Det som tar emot i tanken på att jobba i Köpenhamn är att tågpendlingen verkligen är under all kritik. Vänner och släkt som gjort resorna vittnar om det, likaså media. Då kom givetvis tanken om cykelpendling. En cykelbana över Öresundsbron? DET hade väl varit något. Gött att kunna cykla över till Köpenhamn, antingen som cykelpendlare eller som söndagsutflykt. Vid första tanken känns det som idioti att man inte tänkt på det, men vid ytterligare lite fundering inser man att det är två saker som talar emot. För det första är det ganska långt, lite över 3 mil enkel resa mellan centrala Malmö och Köpenhamn, men det hade ju funkat för en söndagsutflykt. För det andra är det en bit av ”bron” som är en tunnel och kanske inte är så bra och/eller trevlig att cykla i, men det är väl egentligen ett svagt argument för att inte göra en cykelbana. Jag tror nog att man skulle kunna bygga till en cykelbana i efterhand då det finns plats för det, men frågan är om det inte kostar mer än vad det smakar? Efter lite surfande hittade jag att tanken faktiskt låg som en motion när man prospekterade för bron, men bevisligen tog man inte in den i ritningarna.

I vilket fall som helst så verkar inte cykling på broar vara något man gillar. Det är bara att titta på hur saken behandlatsÖlandsbron. Dock ska det bli intressant att se vad det nya cykelprojektet i öresundsregionen kommer att medföra.

Cykla lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails