måndag 4 januari 2010

Årets första cykeltur kort men uppfriskande.


Så var det ett nytt år, 2010. Kommer väl som vanligt att ta lite tid innan man lär sig skriva det. Vintern har tagit även Skåne i ett järngrepp nu och graderna har krupit ganska långt ner under nollstrecket. Trevligt med lite vinter för en gång skull tycker jag.


När jag började cykla till jobb hade jag ambitionen att ta cykeln åtminstone tre gånger i veckan. Dock bestämde jag mig också för att jag inte skulle cykla så långt om det blev kallt, d.v.s. om temperaturen kröp under 0. Årets första cykeltur blev dock inte så lång. Det blev en kort runda ner till affären. Kanske en kilometer fram och tillbaka. Det var kort och kallt, men otroligt uppfriskande. Nu ser jag dock fram emot att våren kommer smygande om två månader eller så. I vår blir det nämligen mycket mer cyklande till jobb och jag ser fram emot stunderna på morgonen och kvällen när man sitter på cykeln och har all tid i världen att reflektera och fundera.

Med de orden håller jag för denna gången vad det gäller cykel och och börjar fila på en liten debattartikel angående den nyss genomförda vargjakten. Denna underliga och smått ofattbara företeelse som har förundrat och förargat många, samtidigt som det verkar ha gjort en hel del människor ganska nöjda. Att man tagit beslutet att införa skyddsjakt på varg är emot alla logiska förklaringar. Som forskare inom evolutionär ekologi med inriktning på inavel i naturliga populationer som minskar i storlek är beslutet helt ofattbart. När man hör att "anledningen är bland annat att det svenska vargbeståndet hotas av inavel och därför tillåts vargjakt" blir man ju mörkrädd. Inavel uppstår ju när populationer minskar, eftersom sannolikheten att två individer som parar sig har en gemensam släkting ökar.

Hur skyddsjakt på varg då ska kunna hjälpa vargpopulationen från inavel är för mig en gåta. Om det hade varit så att man hade vetat vilken grad av inavel varje varg hade haft och märkt varje individ efter detta, dessutom gett de 10000 jägare som fått licens att jaga varg en lista på vilka djur som skulle skjutas, då och inte innan, hade jag kanske kunnat acceptera någon form av logisk förklaring om hur denna jakt skulle kunna ha en grund byggd på fakta. Nä, enligt mig luktar detta lobbyverksamhet (läs jägarförbundet) utan dess like uppe i (S)tokholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails