fredag 6 november 2009

Hur hittar man motivationen...

... att cykla 2,5 mil till jobbet när det är 3 grader, snålblåst och daggtungt i luften? Ja, det är en bra fråga som jag har fått lite då och då. För att vara helt ärlig, är det inte alltid helt lätt att motivera sig till det.

Att hitta motivation att göra saker som kan kännas svåra och jobbiga kan ibland vara svårt, men den finns alltid där att finna. Min erfarenhet är att det handlar om att lära sig var man ska leta efter den. Hur hittar jag motivationen till att cykla till Lund och sedan hem igen? Hur hittar jag motivationen att ge mig ut och springa en mil i ösregn?

Svår fråga som kräver lite eftertanke och förmodligen mer tid än läsaren av detta orkar avvara. Men för att fatta mig kort. Att alltid hitta en positiv sida av något (jo, det finns alltid något positivt med allt, svårt att hitta ibland, men det finns), att aldrig känna ett måste för något (speciellt när det gäller träning), hitta sättet att göra uppgiften roligare.

Så, vad är då det positiva med att cykla till och från jobb en kall, småblåsig och regntung dag? Nja, en sak är ju att jag får bra träning och slipper ge mig ut i löpstpåren när jag kommer hem. Det tar bara c:a 15 -20 minuter längre tid än med buss. Räknar man dock att pendlingen med buss tar c:a 40 minuter från dörr till dörr och att man sedan ska ge sig iväg och träna när man kommer hem, i kanske en timme innbär detta en total tid på c:a 2h och 40 minuter (tur-och-retur). Cyklar jag tar det strax under två timmar. Alltså 40 minuter över till familj och slapp. Dessutom sparar jag en massa pengar på det och till på köpet är det VÄLDIGT mucket bättre för miljön.

Känns det som ett måste? Nej, aldrig dom dagarna jag cyklar. Om jag känner så tar jag bussen (hyfsat miljövänligt val i varje fall).

Göra uppgiften roligare? Kämpar mot mig själv för att kunna cykla fler dagar i veckan och att göra det på kortare tid.

Nej. Dags att avsluta. Mer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails