fredag 20 november 2009

Argument för att cykla (eller inte) till jobb. Del II.

Efter avlämnandet av dottern på förskolan satte jag mig åter på cykeln och gav mig av mot Lund. Soluppgång på en klar himmel med en temperatur på 5 - 7 grader. Lätt medvind och inte för mycket bilar och cyklar. Helt underbart skönt. Nästan som taget ur en saga var de 2,5 milen till jobb idag. Efter att ha vaknat i morse och känt mig helt slut, är det nu skönt att kunna säga att jag är hur pigg som helst och känner mig stark inför arbetsdagen. Känns skönt att åter ha kommit upp på pendlarcykeln efter en liten tids uppehåll.

Åter till argumenten för och emot att cykla till jobb. Idag går tankarna till ekonomin i det hela. Egentligen är det inte så svårt att se vad som kommer här; det är billigare att cykla än att både åka buss och, framför allt, bil. Ett busskort för mig som student, mellan Malmö och Lund, kostar 550:- på Skånetrafiken, vilket faktiskt är ett helt ok pris. Detta med tanke på att bussarna faktiskt är ganska fräsa och att det är otroligt många avgångar precis när man behöver det. Bil är galet dyrt. Har aldrig vågat räkna på det, men bara bensinen kostar c:a 600:- i månaden och då är inte skatt, försäkring, slitage och värdeminskning medräknat. Bilen går bort direkt i en kalkyl som denna.

Ett argument mot att cykla (eller egentligen inte emot cyklandet i sig) är att någon inte har råd att köpa en ny fin cykel. Jag kan köpa det argumentet. Ska man cykla 5 mil om dagen fram och tillbaka till jobb krävs det en hyfsat bra cykel. Det behöver inte vara någon värsting, men i varje fall hyfsat bra. Min kostade c:a 7000:- ny, d.v.s. ungefär vad busskorten kostar på ett år. Så, det kommer ta kanske två till tre år innan jag tjänat in cykeln. Så, efter tre år kommer varje krona som jag inte lägger på busskort vara ren vinst. Håller man sedan ordning på cykeln så håller det väldigt många år. Så, argumentet att man inte har pengar håller, men spricker lite i kanten på längre sikt av att det absolut är värt att spara ihop till en.

Lite tankar om ekonomi. Fortsätter senare om vidare argumentering. Nu, dags för en kollega att försvara sin avhandling.

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails